Sunday, March 1, 2009

Percubaan pertama....


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a., beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
" Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang diniatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Al-Hadis: Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling sahih.
Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah swt kerana dengan limpah kurniaNya, dapatlah saya diberikan kekuatan untuk cuba mula menceburi bidang penulisan. Seperti yang semua maklum, saya ini bukanlah insan yang sememangnya konsisten dalam apa yang saya buat. Tapi insyaallah, dengan izinNya, saya akan cuba untuk meneruskan dengan istiqamahnya apa yang akan saya mulakan ini. Insyaallah..
Saya mulakan post saya yang pertama ini dengan hadis pertama daripada kumpulan 40hadis yang sememangnya diketahui umum. Setiap amalan itu bergantung kepada niatnya. Ulama ada berkata:
"Boleh jadi suatu amalan kecil menjadi besar kerana niat, dan suatu amalan yang besar menjadi kecil kerana niat. Sesuatu amalan dibalas berdasarkan niat pelakunya."
Maka, saya niatkan agar penulisan ini adalah kerana Allah, untuk saya memperjuang menegakkan agama Islam. Insyaallah. Disamping itu, saya juga berharap agar penulisan ini dapat memberi peringatan kepada yang terlupa serta dapat juga mengingatkan diri saya sendiri agar tidak alpa dengan kelalaian dunia. Insyaallah.
Akhir kata, saya berdoa agar usaha saya ini dapat diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk berterusan dan bukanlah hanya untuk 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja. Insyaallah. Sekian dahulu daripada penduduk Bath yang keseorangan pada zahirnya. Wallahu'alam...

4 comments:

Anonymous said...

kiutnyer

Anonymous said...

pai ensem

Anonymous said...

alhamdulillah,
moga istiqamah! :)

Anonymous said...

salam ziarah dari cerita mungkar...aku pun blogger baru gak..hehe