Monday, November 2, 2009

...pilihan...

assalamualaikum wbt...

hari ini aku keliru. sedih. dan tmenangis. aku sendiri tidak tahu mengapa dan apa yang terjadi pada diriku hari ini. di dalam bas, air mata ini tidak lagi dapat dikawal, maka bercucuranlah jatuh membasahi pipiku.

"are you alright young man? why you are seems so sad today?" sapa seorang makcik tua yang duduk disebelahku. Tersenyum. hanya itu sahaja jawapan yang dapt aku berikan kepada makcik tersebut. kerana, aku sendiri tidak tahu kenapa aku menangis. banyak persoalan yang bermain dalam fikiran ini. sehinggakan tidak lagi dapt diungkap dengan kata-kata. hanya air mata sahaja yang mampu menceritakan segalanya.

mungkin sebab minggu ini aku tidak berkesempatan menelefon keluargaku di Malaysia. mungkin juga akibat cuaca yang terlampau sejuk sehinggakan mempengaruh emosiku. ataupun mungkin akibat terlalu banyak berfikir.

pilihan!!! aktu bertanya pada diriku, kenapa aku memilih sesuatu perkara tertentu dan tidak memilih perkara lain. mengapa aku memilih untuk belajar di UK ini sedangkan aku juga diberi pilihan untuk belajar di Malaysia? mengapa matematik yang menjadi pilihan dan bukannya jurusan undang-undang? why i'm choosing bath instead of imperial, sheffield, bristol and york? and why i'm writing this post instead of doing something else?

terlalu banyak persoalan sehinggakan tidak mampu terjawab. memang realiti kehidupan dunia, terlalu banyak pilihan yang perlu kita pilih. barangkali pilihan kita itu tepat. tapi, langit tidak selalunya cerah. adakalanya hari yang cerah, tiba-tiba dibasahi hujan di luar jangkaan kita. begitu juga dengan pilihan-pilihan yang telah kita ambil. tidak semestinya pilihan kita tepat. pasti ada cacat celanya kerna kita bukanlah insan yang sempurna. begitu juga aku. tersungkurnya aku akibat kesilapan dalam membuat pilihan. namun kini, hanya satu peganganku, cukuplah Allah dan rasul menjadi pilihan muktamadku.

namun, jalan yang aku pilih ini, banyak halangannya. ibarat memandu di lebuhraya, pasti ada simpang yang boleh meragukan kita sehingga menyesatkan. semakin yakin kita dengan pilihan yang kita ambil, semakin banyak anasir-anasir yang sedikit sebanyak mempengaruhi kita, cukup untuk membuatkan kita berasa sesal atas pilihan yang di ambil.

entahlah. aku sendiri tidak mengerti apa yang aku katakan ini. biarlah aku sendiri yang memahaminya. kerna, aku bukanlah seorang insan yang suka mengadu domba. aku tidak suka orang lain tahu akan masalahku. bagiku, biarlah orang lain nampak aku sebagai seorang yang ceria. biarlah aku yang selesaikan masalahku sendiri. insyaallah, Allah ada disisiku untuk membantuku. amin.

saat penciptaan nabi adam as, allah memerintahkan semua malaikat sujud kepada nabi adam. namun, iblis telah memilih untuk tidak sujud kepada ciptaan allah yang dirasakannya lebih hina daripadanya. kesannya, neraka jahannamlah tempat siksaan bagi iblis. melihatkan kepada kisah ini, sebenarnya kita ini tidak diberikan apa-apa pilihan dalam hidup ini. tapi kita sendirilah yang telah mewujudkan pilihan-pilihan yang lain, yakni memilih untuk tidak mengikut apa yang telah sedia ada.

sebagai contoh, kita sebagai seorang muslim telah diperintahkan oleh Allah swt untuk menyampaikan Islam kepada semua makhluk. tetapi, kita sendirilah yang telah memilih untuk tidak melakukan sedemikian rupa. realiti kini, banyak yang islam hanya pada nama. ramai yang memilih untuk tidak mengamalkan islam itu sepenuhnya. astaghfirullah..aku juga merasakan aku ini sebahagian daripadanya. memilih untuk tidak melakukan apa yang telah diperintahkan kepada aku. aku memohon kepadaMu agar membimbing aku kembali ke jalanMu ya Allah. amin.

"TIDAK AKU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA MELAINKAN UNTUK BERIBADAH KEPADAKU"
az-zariyat:56


sampai sini sahaja. salam dari bath.

1 comment:

Nazri Awang said...

there're times when that come across our minds...don't worry, make dua...